onsdag 1 augusti 2012

Happy Birthday!

I förrgår fyllde vårt hjärta 3 år. Tiden går så oerhört fort, och det gäller att fånga alla ögonblick. Det är på grund av detta jag bloggar om i förrgår idag;-)

Vi blev 17 stycken på kalaset. Molly fick fina presenter som hon blev mycket nöjd med.
Prinssesskort!

Dagen blev full av förberedelser; dukning, ballongblåsning, paketöppning, matlagning, bakning och otålighet givetvis.
Enkelt, men sååå uppskattat.

Det bjöds på tacogratäng med fetaostsallad, tomat, avokado, majs, gräddfil och salsa.
Tacogratäng till många (1 st långpanna)
2 kg nötfärs
3-4 påsar Taco krydda
12 st stora tortilliabröd
Tacochips med Cheese smak
1 stor påse riven ost
Stek köttet och krydda enligt anvisningen. Täck långpannan med bröd. Häll sedan på ett lager kött, samt krossa chips över. Varva sedan bröd, kött och chips.
Överst ska de vara ett lager kött. Häll på osten och gratinera på 225 grader i 25 min.

Födelsedagsbarnet fick själv bestämma vad hon ville ha för tårta. Hon ville ha Kokosbollstårta sa hon. Sagt och gjort, efter lite fundering kom jag fram till en riktigt lyckad kombo:-)
I botten blev det kokosbollssmet (utplattad och kyld i springform). Sedan gjorde jag en jordgubbsmousse på mixade färska jordgubbar, gelatin och hårt vispad grädde.
Överst la jag en mindre kokosbollsplatta.
Sedan ganering i form av vitt marsipanlock, band samt bokstav/siffra i rosa marsipan. Med kristyr fäste jag sedan ätbara pärlor som pricken över i:et.
GOTT blev det!
Det gick åt fyra satser kokosbollsmet samt jordgubbsmousse till tolv personer för att göra dessa två tårtor.

Nu väntar mamma/barnfest på fredag kväll.
Ideérna är många, och jag återkommer med resultatet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar