torsdag 9 augusti 2012

Pollymuffins och kvällstips

Fint främmande gästade oss nu ikväll. Ann och hennes syster Liz. Det var mycket trevligt, även att alla var lite trötta. Alla utom Molly som hade energi så att det räckt till alla:-)

Givetvis var jag "tvungen" att sno ihop någon form av bakverk, men jag glömde dock att meddela gästerna som hade med sig en drös med kaffebröd... Men men vi åt tills vi var proppmätta.
Jag köpte storpack Polly igår på IKEA och det var då en given ingrediens. Molly och jag klurade en stund. Det blev Pollymuffins med en härlig färskost frosting, vi provsmakade deg, Polly och frosting ordentligt förstår ni. Gott, sött och kladdigt, lycka i veckat papper med andra ord.
Mollys Polly muffins(12st)
Smet:
2 ägg
2dl socker
3,5 dl vetemjöl
1msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75 g smör
1 dl mellanmjölk
24 st ljusa Polly
Frosting:
100 g Philadelphia färskost
50 g rumsvarmt smör
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
12 ljusa Polly
Vispa socker och ägg ljust och pösigt med elvisp.
Blanda de torra ingredienserna i en skål. Smält smöret på spisen eller i micron.
Rör i mjölblandningen, lite i taget, varvat med smör och mjölk.
Ställ formar i en muffinsplåt, och klicka smeten i formarna. Tryck ner två Polly i varje muffin och använd en sked/slickepott för att täcka dem med smet.
Grädda i ca 13 min i 200 grader.
Gör under tiden glasyren. Rör smör och Philadelphia smidigt. Blanda i de övriga ingredienserna. Ställ kallt tills muffinsen svalnat.
Muffinsen sjunker in något i mitten, och där fyller du ut med frosting. Garnera varje muffin genom att trycka fast en Polly på varje muffin.

Och så ett tips på ett snabbt och gott tilltugg till kaffet eller vinet. Inte svårt alls och totalt underskattat:-)

Jag insåg härom kvällen att jag, för ovanlighetens skull, att jag var lite sugen på något. Det var Matte också visade det sig. Det blev att öppna kylen. Bingo! Högst uppe på en hylla låg en rulle kyld smördeg. Jag skar trekanter i degen, la en bit Marabou mjölkchoklad på den breda delen och rullade den till en liten croissant. In i ugnen 15 min225 grader, tills degen blir gyllenbrun. Det funkar att fylla med allt möjligt; sylt, ost och skinka, pesto, nougat...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar