måndag 23 juli 2012

Lugnet efter helgen

Nu är ytterlligare en jobbhelg till ända. Det är skönt när man vet att det är tre veckor till nästa gång. Nu har jag ledigt till torsdag och det blir en resa till Kolmården tisdag till torsdag med goda vänner. Vädret ser ut att bli strålande. Det kommer att bli härligt tror jag!

Jag tog mig an ett försök att baka Delicatobollar i helgen. Det lyckades finfint. Smaken var nästan exakt Delicato, tyckte jag.

Bollar av Delicatovariant (10st)
Smet:
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2,5 msk kaffe
90 g mjölkchoklad(Marabou)
2 tsk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn
Garnering:
100 g mjöklchoklad (eller mörk om man hellre vill det)
kokos
Börja med att mixa havregrynen till fint mjöl.
Vispa smör med florsocker med elvisp och tillsätt kaffe. Blanda i vaniljsocker, kakao och havregrynen. Vispa ihop allt.
Smält chokladen och rör ner den i smeten.
Ställ kallt i ungefär 30-60 min.
Rulla smeten till lagom stora bollar (det gäller att vara snabb då smeten är ganska kladdig när den värms av händerna). Lägg bollarna på en tallrik och ställ dem i frysen i ca en timme.
Smält choklad i en skål och häll upp kokos i en annan. Rulla bollarna i först chokladen och sedan kokosen med hjälp av två skedar.
Låt bollarna stå några minuter i kylen. Föredrar du ej kalla bollar kan du ta ut dem i rumstemp en stund innan servering.
Muuuuuums:-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar