fredag 3 augusti 2012

Massage, pizza och morotstårta

Idag har det varit en fullspäckad dag, vilket dock inte är ovanligt ;-) Den började med jobb på företaget, knådning av ömma muskler.

Efteråt tog jag mig en sväng till Maxi för att fixa inköpslistan inför kvällen. Jag kryssde fram mellan hyllorna med min korgvagn, vagnkorg...(??) samtidigt som jag funderade över vad jag skulle bjuda gästerna på.

Väl hemma tog jag tag i kvällens förberedelser. Det är så att eftersom Molly fyllt år hade jag bjudit in till en mamma/barn kväll. Med lite mat och fika.
Klockan 17:30 hade alla gäster anlänt. Och jag räknade in oss till 6 barn, 2 bebisar och 5 mammor+1 lillasyster. Till att börja med serverades hemgjord pizza med mycket tomatsås, skinka, feta och ost. Tillsammans med en råkostsallad och läsk.

Här är busungarna i full färd med att äta pizza.

Sedan följde massor av lek, både ute och inne. Vid poolen, i vardagsrummet, i trappan och på Mollys rum. De lekte monster och jagade varandra.

Fikadax! Barnen fick till att börja med varsin godispåse med lite blandat smått och gott. Sedan plockade vi fram tårtan; vilken bestod av Morotstårta De Luxe från boken Lomelinos Tårtor av Linda Lomelino (blogg:www.callmecupcake.se). Denna bok är helt underbar kan jag tala om. Resultatet blev lite extra barnvänligt, annars hade jag kanske garnerat annorlunda:-) Kakan blev väldigt god och riktigt saftig!
Morotstårta De Luxe (10 bitar)
Botten:
150 g smör
3 ägg av modell större
1,5 dl strösocker
1,5 dl ljust muscovadosocker (hårt packat)
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
250 g morötter
1,5 dl äppelmos
(ev. 100 g valnötter)

Cream Cheesefrosting:
100g rumsvarmt osaltat smör
300 g Philadelphiaost
3,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Dekoration:
100g kokosflingor
någon form av blommor (riktiga, plast, marsipan)

Värm ugnen till 175 grader. Smörj och mjöla (istället för ströbröd) två formar, 15 cm i diameter (jag tog 20 cm, och tårtan blev då något läger givetvis).
Smält smöret, och låt det svalna. Vispa under tiden ägg och de båda sockersorterna ljust och fluffigt. Blanda ner smör och vaniljsocker och vispa lite till.
Häll vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel i en separat bunke och blanda. Sikta sedan ner blandningen i smeten. Vispa så att precis går ihop.
Riv morötterna fint. Hacka nötterna. Vänd försiktigt ner morötter, nötter och äppelmos i smeten.
Fördela den färdiga smeten jämt i bakformarna och grädda i ca 40 min.
Gör nu frostingen genom att vispa smöret vitt. Tillsätt Philadelphian och vispa till en jämn tjock smet. Tillsätt vanilj- och florsocker och vispa ännu mer.
Är frostingen lös kan du ställa den i kylen en stund.
När bottnarna kallnat delar du dem på mitten så du får fyra bottnar.
Lägg den första bottnen på ett fat eller en tårtbricka, och bred ett lager frosting över den. Upprepa tills du använt tre av bottnarna. Lägg på den översta bottnen med den skurna sidan ner.
Bred ett lager frosting över hela tårtan och stö ett lager kokos över den. Tryck till kokosen lite med händerna.
Garnera med valfri blomma... eller kanske text;-)
Slut ögonen och låt denna kakdröm dig väl smaka!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar