onsdag 4 juli 2012

Semestertider...

Idag vaknade jag och Molly på härliga Stånghamn. Vi har varit hundvakt åt mammas hundar över natten. Solen sken från klar himmel, perfekt semesterväder!

Vi stannade där ute och latade oss till lunch, sedan var det dax för Molly att åka till farmor och farfar. Jag begav mig till lokalen för att ta hand om en massagekund.

När vi kom hem var Matte hemma och höll på att byta vatten i poolen. Det blev kallrökt lax och nypotatis som dagens rätt:-)

Fika serverades givetvis efter. Det bjöds på:
Jordgubbsmuffins (12 st)
Jag rekommenderar att du gör dessa i muffinsplåt eller i stadiga muffinsformar. Jag hade inget av detta hemma idag. Ni ser på bilden att de har en tendens att flyta ut! Hur som helst, en godbit med smak av sommar.
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
1/2 dl farin
3 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1/2 dl mjölk
200 g jordgubbar skurna i bitar
Vispa smör och socker poröst med en elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten. Tillsätt sedan mjölken.
Fördela smeten i muffinsformar eller muffinsplåt. Fördela de röda gubbarna på smeten och tryck gärna till dem lite. Grädda 15 min på 200 grader.
Chokladrutor med Plopp (1 panna 30x20cm)
Choklad är min passion i livet. Jag föredrar kakan kladdigare, men då det är en smaksak anger jag två gräddningsalternativ.
225 g smält smör
5 ägg
3 dl socker
5 dl mjöl
1,5 dl kakao
100 g grovhackad Plopp
Vispa ägg och socker pösigt med elvispen. Blanda i mjöl, kakao och det smälta smöret.
Klä formen med bakplåtspapper och häll i smeten. Fördela chokladen över kakan.
Och så skjuts in i ugnen på 200 grader i 15 min för fast kaka eller 175 grader i knappt 15 min för kladdigare kaka.
Låt kakan kallna och skär den sedan i lagom stora rutor.

Ha nu en riktigt trevlig fika!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar