söndag 15 juli 2012

På tur till Berga

Idag på min sista semesterdag packade jag in Molly och grannarna i bilen. Sedan styrde vi kosan, i sällskap av mamma och Nina, mot Berga. Väl där mötes vi av ett nästintill fullsatt kafé (deras hemsida www.3arhundraden.se). Folk bokstavligen vimmlade omkring. Vi tog ett bord ute i trädgården, då vädret för en gångs skull faktiskt tillät detta:-) Sedan blev det frossa vill jag lova!
Underbara våfflor med underbara tillbehör, både grädde och glass. Blåbärssylten var gudomlig.

Chokladtryffelkaka. På en mandelmasselik botten tronade en lagom mörk massiv chokladtryffel. Grädde och sommarens sommrigaste bär. Denna läckerhet avnjöt jag med en flaska Dansk Citronvand.

Vilket vackert par som gömde sig under min våffla<3

Mätta och glada svängde vi av på en lummig skogsväg. Vi bestämde oss för att stanna och släppa ut vovvarna en stund. Längs vägen växte massor av blåbär, och Molly fick hjälp av sin mormor att trä dessa små blå på ett strå!

Åter hemma blev det lite plockande inne, och så småningom middag. Med Berga kaffeéts välfyllda småkakskåp i åtanke inspirerades jag till ett kakbak...
Så enkla och så goda. Det finns en del varianter på dessa. Vissa rullar dem i hackade nötter, andra i pärlsocker. Jag rullar mina i ljust rosa strösocker.
Klassiska Brysselkex (50 st)
Deg:
200 g rumsvarmt smör
5 dl vetemjöl
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
Garnering:
1,5 dl socker
1-2 droppar röd karamellfärg
Knåda ihop alla ingredienserna i en skål. Ta sedan upp degen på ett bakbord och arbeta den smidig. Forma rullar, ca 4-5 cm i diameter.
Droppa färg i sockret och blanda noga! Sockret får en söt rosa nyans. Häll sockret på ett bakplåtspapper, och rulla rullarna i det.
Låt degrullarna stå kallt ett slag (ca 30-45 min).
Skär rullarna i skivor (platta till dem något på plåten), och grädda i 10 min175 grader.

God Natt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar